«سر دلبران» فاصله میان مردم و روحانیت را کم کرد؟
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۴۳۴۱۸
صراط:
محمد حسین لطیفی، کارگردان سریال «سر دلبران»، که در نشست صمیمانه عوامل سریال «سر دلبران» در حوزه علمیه قم سخن میگفت، با اشاره به محور و موضوع اصلی این سریال رمضانی، گفت: برای هر قشری فیلم ساخته شود، مورد نقد واقع میشود و حقوق آن قشر باید حفظ شود. در این سریال نیز در بسیاری از موارد وارد حریمهایی شدیم که زندگی عادی یک روحانی را به تصویر میکشید و هدفمان این بود مردم را متوجه کنیم که زندگی روحانیون تفاوتی با زندگی مردم عادی جامعه ندارد؛ البته برای ورود به این حریمها باید خیلی دقت میکردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، او با اشاره به تصویربرداری سریال «سر دلبران» در شهر یزد، بیان کرد: نیاز بود که بافت تاریخی و اصالت مکان مسجد نشان داده شود که در تهران این قابلیت وجود نداشت و به همین خاطر هم به شهر یزد رفتیم. همچنین به دلیل اینکه بازیگران قابلیت صحبت با لهجه یزدی را نداشتند و صحبت با یک لهجه خاص، باعث ایجاد محدودیتهایی میشد، با لهجه مشخصی صحبت نشد و زبان معیار برای بیان دیالوگها انتخاب شد.
کارگردان سریال تلویزیونی «سر دلبران» اظهار کرد: این سریال بسیار ارزان تمام شد و نسبت به سریالهای مشابه، سعی شد هزینه کمتری را داشته باشد و در این زمینه صرفهجویی صورت بگیرد.
در ادامه فرهاد قائمیان، بازیگر نقش «بهمن» در سریال «سر دلبران» نیز در سخنانی اظهار کرد: این فیلم به نام امیرالمومنین(ع) بوده است و سعی کردیم طبق تعالیم آن حضرت و کتاب نهجالبلاغه جلو برویم و سختیهای ۹ ماهه تولید فیلم در شهر یزد را به جان بخریم.
او ادامه داد: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که دقت نظر در نقد فیلمها بسیار خوب است، ولی زمانی که تبدیل به آییننامه شود، نمیتواند راهگشا باشد؛ باید بین تعاملات حوزه علمیه و صداوسیما، یک اتاق فکر دیگری که فیلمسازان هستند، وجود داشته باشد تا تصمیم گیری ها درستتر انجام شود.
قائمیان همچنین تاکید کرد: بسیاری از بازیگرانی که نقشهای مذهبی را ایفا میکنند، در گذشته ممکن است نقشهای ضدقهرمان و منفی را بازی کرده باشند و درست نیست که آنها را از بازی در نقشهای مذهبی منع کنیم.
همچنین محمدرضا شفیعی (تهیهکننده سریال) نیز در سخنانی اظهار کرد: ساخت سریال یک فرآیند طولانی است و این فرآیند که از فیلمنامه و پیشتولید شروع و نهایتا به یک فیلم تبدیل میشود را باید به طور کامل دید و نقد کرد و نمیتوان آن را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داد.
او افزود: سختترین کار در صداوسیما، ساختن آثار مذهبی است؛ در سریال مذهبی سختیهای کار بسیار است و نباید این سختگیریها منجر به این شود که هر چند سال یک بار فیلمهای مذهبی تولید شود. وقتی کار مذهبی هم ساخته میشود، شائبه سفارشی بودن مطرح میشود و این برای جامعه قابل درک نیست که سازندگان، طبق اعتقاداتشان آن فیلم را ساختهاند.
تهیهکننده سریال تلویزیونی «سر دلبران» خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی سازمان صداوسیما، سریال «سر دلبران» با اختلاف کم در رده سوم بیشترین مخاطب سریالهای تلویزیونی ماه مبارک رمضان قرار گرفت، ولی رضایتمندی از این فیلم در رده اول قرار داشت و بالای ۷۰ درصد رضایتمندی مخاطب را دریافت کرد.
او درباره انتقاداتی که درباره مشاور مذهبی این سریال مطرح شده بود، گفت: مشاوران اصلی سریال کسانی بودند که پس از پخش چند قسمت ابتدایی سریال، تماس گرفتند و خواستار حذف اسمشان از تیتراژ شدند. فیلمنامه برای یک سری از مشاوران مذهبی با دانش ارسال شد، ولی آنها توجهی نکردند و اثر را به درستی مورد بررسی قرار ندادند.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: سر دلبران بازیگر صراط
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کانال عصر ایران در تلگرام