برنامههای نمایشی و ترکیبی از زندگی مردم فاصله دارد/ تلویزیون منادی کلیت جامعه باشد
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۹۳۹۲
حجت الاسلام والمسلمین علی آتشزر، کارشناس رسانه، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه برنامهسازی در سیما باید به گونهای باشد که حس امید را در جامعه زنده کند، اظهار کرد: رسانه ملی همانرگونه که از عنوانش پیداست متعلق به همه اقشار جامعه است، برای همین باید برنامههای آن به گونهای تولید شود که همه مردم بتوانند با آن همزادپنداری کنند، اما آن چیزی که امروز در سیما شاهدش هستیم تصویرگر این خواسته نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: متأسفانه نقد دیگری هم به رسانه دارم که این روزها از سوی دیگر صاحبنظران هم مطرح میشود و آن رواج فرهنگ جایزه دادن و نوعی بختآزمایی است. این مسئله باعث شده این تصور به وجود آید که تمام دغدغه مردم ما موضوعات مادی است و قرار است پول همه مشکلات آنان را حل کند، درصورتی که این تفکر به هیچ وجه درست نیست؛ زیرا این اندیشه را غرب پیشتر تجربه کرده، اما شاهدیم نتوانسته به سعادت مورد نظر دست پیدا کند.
این استاد دانشگاه برنامهسازی در دهه ۶۰ را به عنوان الگویی موفق توصیف کرد و گفت: در دهه شصت کشور مشکلات عدیده اقتصادی داشت به ویژه، فشار جنگ تحمیلی مسائل اقتصادی را چند برابر کرده بود، اما در آن دوران فرهنگی در بین مردم رواج داشت که باعث شد همه آن مشکلات پشت سر گذاشته شود. همچنین برنامههای تلویزیون نیز در آن زمان با زندگی مردم همسو بود. در آن زمان سریالهایی نظیر «عطر گل یاس» ساخته میشد که هنوز هم یاد و خاطرش در ذهن مردم باقی مانده است، اما آیا امروز چنین کارهای ماندگاری تولید میشود؟ تلویزیون منادی کلیت جامعه
حجتالاسلام آتش زر با تاکید بر اینکه در برنامهسازی تلویزیون تنها نباید سیما را مقصر دانست، بیان کرد: اینکه در سیما سبک زندگی ایرانی – اسلامی کمرنگ شده اتفاقی بیربط با جامعه نیست، چون باید قبول کنیم این سبک زندگی در بخشی از جامعه رواج پیدا کرده است، اما موضوع حائز اهمیت اینجاست که تلویزیون باید منادی کلیت جامعه باشد. در کلامی دیگر، شاید بخش محدودی از مردم بتوانند ماشینهای گران قیمت بخرند، اما این اتفاق را میتوان در زندگی عموم مردم مشاهده کرد؟ وی در پاسخ به این سوال که چرا باید تجملگرایی را عملی مذموم بشماریم؟ بیان کرد: سؤال درستی پرسیدید، شاید این سؤال افراد دیگری نیز باشد. وقتی تجملگرایی را نقد میکنیم، منظورمان این نیست که با رفاه در زندگی مشکل داریم، بلکه تجملگرایی یک اندیشه است که به امکانات رفاهی ربطی ندارد. در تجملگرایی آدمها نسبت به یکدیگر بیتفاوت میشوند و دیگر برایشان اهمیت ندارد که همسایه آنها گرسنه است یا سیر. این موضوعی بسیار خطرناکی است که اگر در جامعه رواج پیدا کند، آسیبهای آن جدی خواهد بود. دلیل موفقیت پایتخت
این کارشناس فرهنگی «پایتخت» را از معدود کارهای نسبتاً موفق ذکر کرد و گفت: از معدود آثاری که در تلویزیون با نگاهی مناسب تولید میشود، سریال پایتخت است. در این کار شخصیتها نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت میکنند، البته ممکن است برخی شیطنتهایی هم داشته باشند، اما در نهایت آدمها نسبت به یکدیگر مسئولاند. این ویژگی انتظار میرود در دیگر آثار تلویزیونی هم وجود داشته باشد.
وی در انتهای این گفتوگو تأکید کرد: اینکه چرا مردم تا به این حد پایتخت را دوست دارند ربطی به طنز بودن سریال ندارد، چون کارهای طنز کم در سیما تولید نمیشود، اما آنچه اهمیت دارد در این سریال، توده مردم سبک زندگی را میبینند که برایشان قابل لمس است، برای همین آن را میپذیرند.
گفتوگو از داوود کنشلو انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس سلطان محمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
رشیدپور که مدتی است به دنبال انتشار «ساعت صفر» است، به تازگی در حال مذاکره با سه پلتفرم است.
طبق پیگیری خبرنگار ایسنا از برخی فعالان شبکه نمایش خانگی، رشیدپور همزمان در حال رایزنی با پلتفرمهای مختلف بوده است و احتمالا به زودی یکی از این سه پلتفرم در حال مذاکره به عنوان پلتفرم پخش برنامه ساعت صفر مشخص خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رضا رشیدپور که این روزها به دنبال مقدمات پخش «ساعت صفر» برای پخش از یکی از پلتفرمهاست، به گفته خودش برای دریافت مجوز این برنامه با ۱۲ مدیر فرهنگی مواجهه داشته است. این مجری اخیرا هم با حاشیهای از جنس اعلام خبر فوتش درگیر شد اما واقعیت ماجرا از این قرار بوده که این حاشیه مربوط به سکانسی از فیلم «سال گربه» بوده.
به گفتهی رشیدپور «ساعت صفر» یک برنامه گفتوگو محور با فضای متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشهای» و «شب شیشهای» است. موضوع همان است، یعنی گفتوگو، اما نوع گفتوگو و نتایج آن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بینالملل اختصاص دارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریم مهمانهایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم.
این برنامه حکایت از آن دارد که او در کنار هنرمندان ایرانی، سراغ هنرمندان مطرح خارجی مثل ابراهیم تاتلیس هم رفته و با آنها به گفتوگو پرداخته است.
به گزارش ایسنا، رضا رشیدپور قرار بود پس از مدتها دوری از قاب تلویزیون با اجرای یک مسابقه به آنتن صداوسیما بازگردد اما به دنبال حاشیههای پیشآمده پیرامون بازگشت او و محمدرضا گلزار به تلویزیون و انتقاد و خط و نشان کشیدن برخی مجریان فعال روی آنتن، رشیدپور با انتشار ویدئویی از اجرای این مسابقه انصراف داد. در پی این اتفاق، خط و نشانها تمام شد اما برنامههای گلزار و رشیدپور هم پخش نشدند. هرچند پس از مدتی محمدرضا گلزار با «پانتولیگ» به تلویزیون بازگشت ولی از بازگشت رشیدپور همچنان خبری نبود.
این مجری باسابقه تلویزیون که اجرای برنامههای گفتوگومحور قابل توجهی همچون «شب شیشهای» و «مثلث شیشهای» را در ساختار هاردتاک برای تلویزیون برعهده داشت، پیش از انصراف از اجرای برنامه در تلویزیون، قرار بود اجرای سری جدید مسابقه «سیم آخر» در شبکه سه سیما را بر عهده بگیرد؛ یک مسابقه اطلاعات عمومی که پخش خود را از سال ۹۹ آغاز کرد و پس از سه فصل، در اسفند سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.
انتهای پیام